Tijdens het bouwen van websites voor klanten, merk wij dat veel bedrijven gecharmeerd zijn van sliders (of carrousels). Je weet wel, van die grote foto’s die om de paar seconden wisselen. Meestal op de homepage. Dit raden wij altijd af. Sliders vinden wij namelijk geen goed idee. Ze zijn niet gebruiksvriendelijk, maken je website traag en ze zorgen ervoor dat je geen focus aanbrengt.
Niet gebruiksvriendelijk
Carrousels zijn niet gebruiksvriendelijk. De bezoeker wil de controle hebben over de besturing van je website. Bewegende elementen zijn dan funest. Daarmee vergroot je de kans dat de bezoeker weer weggaat. Een website met statische info presteert beter. Dit blijkt ook uit onderzoeken. Bijvoorbeeld die van AGConsult , Jakob Nielsen en Yoast.
Geen geduld
Een bezoeker heeft altijd haast. En weinig geduld dus. Dus prop je vijf foto’s in een slider, dan kun je er vanuit gaan dat alleen de eerste foto gezien wordt. In een paar seconden zit die bezoeker alweer op de volgende pagina. Of op een andere website. Hij wil niet te veel tijd besteden aan het vinden van de informatie waar hij naar zocht. Daarnaast is de laadtijd van je pagina hoger wanneer er meerdere foto’s moeten worden ingeladen. Ook dat heeft invloed op de bounce rate en je positie in Google.
Focus
Een slider biedt je de ogenschijnlijke luxe om geen keuze te hoeven maken over wat het belangrijkste doel is van je website. Je brengt hierdoor geen focus aan. Wat wil je dat de bezoeker doet op je website? Als je niet kunt kiezen dan kan een bezoeker het al helemaal niet (quote). Daarmee creëer je verwarring. En daardoor haken mensen af. Nog niet overtuigd? Bekijk dan deze website eens.
Wanneer je wel een slider kan gebruiken
Ondanks alle nadelen heeft een slider wel degelijk nut. Het kan wel prima gebruikt op bijvoorbeeld productpagina’s. Verschillende foto’s van het product kunnen dan in de slider geplaatst worden ter ondersteuning van de overige content. En plaats de slider liever niet op de homepage. Je maakt de homepage er alleen maar trager door.
Tips voor het gebruik van sliders
Maak het duidelijk dat je slider uit meerdere slides bestaat door direct in beeld navigatie zoals pijlen te plaatsen. Plaats ook als het mogelijk is al onderaan kleine thumbnails van de overige slides. Een paar losse bolletjes onder je slider is zeker niet genoeg Als je een call for action wil gebruiken in je slider maak deze dan voor elke slide gelijk. Zo heeft elke slide voor je bezoeker hetzelfde resultaat Laat je slides niet automatisch roteren, je bezoekers zullen het dan al snel zien als reclame en de inhoud dan ook negeren Laat touch gestures niet de enige manier van navigatie zijn voor smartphone en tablet gebruikers. Maak duidelijk dat er alternatieven zijn om door de slides te navigeren Houd het thema van de slider uniform. Dus plaats geen aanbieding in de ene slide, een nieuw product in de andere slide en verleid de bezoeker in de laatste slide om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Maar plaats wel uitgelichte producten, of portfolio items in een slider.